Τα «παντός καιρού» F-35 Lightning II

0
154

Τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου του έτους 2016 στις δυόμισι η ώρα το μεσημέρι, εκατοντάδες καλεσμένοι παρευρέθησαν στην τελετή παράδοσης των δύο πρώτων stealth F-35 μαχητικών αεροσκαφών στο Ισραήλ. Δυστυχώς, όμως, οι παρευρισκόμενοι αναγκάστηκαν να περιμένουν για πολλές ώρες μιας και τα αεροπλάνα παρέμεναν καθηλωμένα στην Ιταλία εξαιτίας της ομίχλης.

Στην τελετή, η οποία άρχισε στις επτάμισι, ύστερα από πέντε ολόκληρες ώρες καθυστέρησης, ήταν παρόντες ο Πρωθυπουργός καθώς και ο Υπουργός Αμύνης του Ισραήλ,ο αρχηγός των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων (IDF),ο επικεφαλής της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF), ο τότε Υπουργός Αμύνης των Η.Π.Α, Ashton Carter, καθώς και πολλές άλλες επιφανείς προσωπικότητες. Η καθυστέρηση θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως ιδιαιτέρως αλλόκοτη, διότι η κατασκευάστρια εταιρία, εκπρόσωποι τύπου, αλλά και αξιωματούχοι της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας καυχιόνταν για τις ιδιαίτερες δυνατότητες του συγκεκριμένου μαχητικού αεριωθούμενου, αποδίδοντάς σε αυτό τον τίτλο του πιο προηγμένου πολεμικού τζετ στον κόσμο.

Μαθαίνουμε, όμως, ξαφνικά πως το πιο προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος της υφηλίου βρίσκεται καθηλωμένο σε αεροδρόμιο της Ιταλίας, εξαιτίας συνθηκών χαμηλής ορατότητας και ομίχλης. Ακόμα πιο περίεργο είναι το γεγονός, πως την ίδια στιγμή που τα μαχητικά stealth F-35 παρέμεναν στο έδαφος, άλλα αεροσκάφη πετούσαν στον ιταλικό εναέριο χώρο, απογειώνονταν και προσγειώνονταν στο εν λόγω αεροδρόμιο.

Ανώτατος αξιωματούχος της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, είχε εξηγήσει πως από κοινού οι Η.Π.Α., το Ισραήλ και η Ιταλία είχαν λάβει την απόφαση να μην απογειωθούν τα μαχητικά αεριωθούμενα F-35. Σκοπός μιας τέτοιας απόφασης ήταν η ασφάλεια των Αμερικανών πιλότων, καθώς και των αεροσκαφών. Άλλωστε η πτήση ήταν διαδικαστική και όχι επιχειρησιακή, όπως τόνισε ο αξιωματούχος.

Απ’ ότι φαίνεται, όμως, ενός κακού μύρια έπονται, αφού την ίδια μέρα ο τότε νεοεκλεγείς Πρόεδρος των Η.Π.Α.,Ντόναλντ Τραμπ, ανέβασε μήνυμα στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter, το οποίο έλεγε πως το πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών F-35, της κατασκευάστριας εταιρίας Lockheed –Martin, ήταν «εκτός ελέγχου». Αναφερόταν, προφανώς, στα πολλαπλά τεχνικά προβλήματα, τα οποία είχαν παρουσιάσει τα F-35 κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Αυτά τα προβλήματα κόστισαν δισεκατομμύρια δολάρια τα οποία διατέθηκαν στην κατασκευάστρια εταιρία από τις τσέπες των Αμερικανών φορολογουμένων. Ο Τραμπ είχε διευκρινίσει πως είχε πρόθεση να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια δολαρίων μιας και η Πολεμική Αεροπορία των Η.Π.Α θα αγόραζε λιγότερα μαχητικά τζετ F-35.

Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, η ιστορία φαίνεται πως επαναλαμβάνεται.

Τέσσερα αεριωθούμενα πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II αναμένονταν να φτάσουν στη Βασιλική Αεροπορική Βάση Marham στο Norfolk της Μ. Βρετανίας την Τρίτη, αλλά καθυστέρησαν μία μέρα στη Νότια Καρολίνα. Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης απέδωσε την αργοπορία αυτή στις «δυσμενείς καιρικές συνθήκες».  Αναμενόμενες ήταν οι αντιδράσεις δυσαρέσκειας απο μεριάς αρκετών ανωτέρων αξιωματικών κάποιοι από τους οποίους θεώρησαν το συμβάν ως θλιβερό και εξευτελιστικό. «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς ο καιρός ευθύνεται για την καθυστέρηση ενός μαχητικού παντός καιρού»: σχολίασε καυστικά ένας δυσαρεστημένος αξιωματικός.

Φυσικά, δεν έλλειψαν και πιο αισιόδοξες τοποθετήσεις επί του θέματος.

Μια ανώνυμη πηγή πληροφόρησε την εφημερίδα Times ότι το πρόβλημα ήταν ο μονός κινητήρας του F-35. «Πρόκειται για θέμα ασφαλείας. Τι θα συνέβαινε εάν εμφάνιζε κάποια δυσλειτουργία κατά τη διάρκεια της υπερατλαντικής πτήσης»;:αναρωτήθηκε η πηγή.

Εμείς δε θα προσπαθήσουμε να αμφισβητήσουμε την άνωθι τεχνική εισήγηση, αλλά θα ήταν αδύνατο να αποφύγουμε συνειρμικές αλληλουχίες που προκύπτουν από τη σύγκριση των δύο συμβάντων. Τα μαχητικά αεροσκάφη που θα παραδίδονταν στο Ισραήλ ήταν καθηλωμένα για ώρες σε αεροδρόμιο της Ιταλίας «εξαιτίας συνθηκών χαμηλής ορατότητας και ομίχλης». Όμως, οι συνθήκες αυτές δεν εμπόδιζαν άλλα αεροσκάφη να προσγειώνονται και να απογειώνονται στο ίδιο αεροδρόμιο. Αυτό, όμως, που καταρρίπτει την τεχνική εισήγηση της ανώνυμης πηγής είναι ότι η απόσταση μεταξύ Ιταλίας και Ισραήλ μόνο υπερατλαντική δεν είναι.

Αδιαμφισβήτητα, η υπόθεση παίρνει χειρότερη τροπή αν λάβουμε υπόψιν μια νέα αναφορά που είδε το φως της δημοσιότητας την τρέχουσα εβδομάδα, προερχόμενη από την υπηρεσία Congressional Government Accountability Office, σύμφωνα με την οποία έχουν εντοπιστεί 966 ατέλειες στο πρόγραμμα παραγωγής του F-35. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν 100 κρίσιμα ελαττώματα τα οποία είναι δυνατόν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του αεροσκάφους, αλλά και να  προκαλέσουν τον τραυματισμό ή το θάνατο του πιλότου.

Αν, λοιπόν, η Τουρκία παραλάβει από τις Η.Π.Α. τα F-35 και ο Ερντογάν θελήσει να μας «έρθει ξαφνικά ένα βράδυ» όπως αρέσκεται να λέει, θα ήταν καλύτερο για αυτόν να συμβουλευτεί το δελτίο καιρού πρώτα.

Προσθήκη σχολίου